Λογοθεραπεία - Συμβουλές για διαταραχές άρθρωσης​

20/11/2012

 


 

 

 

 

 

 

 

 

    Η λογοθεραπεία για τις διαταραχές άρθρωσης βοηθάει ένα παιδί που δυσκολεύεται να προφέρει σωστά τους ήχους ορισμένων λέξεων. Ως Λογοθεραπεύτρια, έπειτα από μία αξιολόγηση, και στη συνέχεια μέσα από συνεδρίες λογοθεραπείας, βοηθάω ένα παιδί να μάθει και να προφέρει σωστά αυτούς τους ήχους. Αυτό μου προσφέρει μεγάλη ικανοποίηση, γιατί βλέπω να βελτιώνεται η ομιλία και τα παιδιά που παρακολουθούν τις συνεδρίες, μιλάνε σωστά και με αυτοπεποίθηση!
    Υπάρχουν πολλοί λόγοι που συντελούν στο να δυσκολεύεται ένα παιδί να προφέρει σωστά ένα συγκεκριμένο ήχο. Κάποιοι από αυτούς τους λόγους μπορεί να σχετίζονται με απραξία του λόγου και φωνολογικές διαταραχές. Σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις, σχετίζονται με ανωμαλίες του κρανίου-προσώπου (π.χ. λαγόχειλο / λυκόστομα), κλπ. 
    Τώρα θα ασχοληθούμε με την παραδοσιακή θεραπεία της άρθρωσης. Πρόκειται για μία απλή θεραπεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, ώστε να διδάξετε στο παιδί σας την παραγωγή ορισμένων ήχων που αυτό προσπαθεί να πει.
    Είναι απαράιτητο να απευθυνθείτε σε έναν Λογοθεραπευτή, έτσι ώστε να υπάρξει πλήρης αξιολόγηση της ομιλίας του παιδιού σας. Ο Λογοθεραπευτής θα χρησιμοποιήσει ένα test άρθρωσης ώστε να καταλάβει ακριβώς ποιοι ήχοι ακριβώς προφέρονται λάθος και σε ποιο σημείο της λέξης (αρχή, μέση ή στο τέλος). Μόλις καθοριστεί αυτό, θα δει αν τα λάθη αυτά είναι χαρακτηριστικά για τα παιδιά αυτής της ηλικίας ή όχι, και θα προτείνει στη συνέχεια θεραπεία αν χρειαστεί.
    Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι διδασκαλίας των ήχων της ομιλίας σε παιδιά. Μέσα από την κλασσική θεραπεία και ανάλογα με την ηλικία, τον αριθμό των ήχων που προφέρονται λάθος, και κάποιους άλλους παράγοντες, ο Λογοθεραπευτής θα επιλέξει την καταλληλότερη προσέγγιση ώστε να βοηθήσει το παιδί σας. 
   
Παρακάτω, θα περιγράψουμε τα στάδια για την θεραπεία της δυσλαλίας.
​1.Παραγωγή του φωνήματος μεμονωμένα
   Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να δείτε αν το παιδί σας μπορεί να προφέρει τον ήχο.
   Πείτε στο παιδί σας να σας παρακολουθήσει καθώς προφέρετε εσείς τον ήχο, για παράδειγμα το /θ/, και δείτε αν μπορεί να σας αντιγράψει. Εάν μπορεί να σας μιμηθεί σωστά αυτό σημαίνει ότι από φυσιολογική πλευρά μπορεί να το προφέρει σωστά.         Από εκεί και πέρα, θα μάθει πως να ενσωματώσει τον ήχο σε λέξεις και προτάσεις!
Σε αυτό το επίπεδο, μπορείτε να αρχίσετε να χρησιμοποιείτε τον σωστό ήχο στην καθημερινή ομιλία σας με το παιδί σας. Προσπαθήστε να τον αναδείξετε και να τον τονίσετε κάθε φορά που θα τον πείτε. Αν ακούσετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί το λάθος ήχο, για παράδειγμα : "Φέλω γάλα" (θέλω γάλα), εσείς μπορείτε να απαντήσετε: "Θέλεις γάλα; Ορίστε!"
   Απλά λέτε ξανά την πρόταση που είπε το παιδί σας, τονίζοντας τον σωστό ήχο. Αυτό είναι πολύ καλύτερο από το να ζητάτε από το παιδί σας να επαναλαμβάνει συνεχώς τη λέξη ή τις φράσεις - κάτι που μπορεί να είναι πολύ κουραστικό για τα παιδιά.
   Εάν το παιδί σας δεν μπορεί να σας μιμηθεί, τότε θα πρέπει να του δείξετε τη σωστή θέση της γλώσσας στο στόμα του για να πει τη συγκεκριμένη "φωνούλα" (για παράδειγμα, πίσω από τα επάνω δόντια (για το / τ/ ) ή ( στο πίσω μέρος του λαιμού για το / κ / ή / γ / ).
​2. Παραγωγή του φωνήματος σε συλλαβές
   Το δεύτερο επίπεδο στη διαδικασία της θεραπείας είναι οι συλλαβές. Σε αυτό το επίπεδο συνδυάζουμε τον ήχο που μαθαίνει το παιδί, μαζί με ένα φωνήεν, για παράδειγμα τη λέξη "θα".
   Ας πούμε ότι ο ήχος που μαθαίνει το παιδί σας είναι το / θ /. Θα ξεκινήσετε με συλλαβές στην αρχή της συλλαβής, δηλαδή θα, θε, θι, θο, θου. Μετά προχωράτε στο τέλος της συλλαβής: οθ, εθ, ιθ, αθ, ουθ, και τελευταία στη μέση της συλλαβής: οθο, εθε, ιθι, αθα, ουθου. Όταν το παιδί σας μπορεί να πει τον ήχο στο επίπεδο της συλλαβής, μπορείτε να προχωρήσετε σε λέξεις!
​3. Παραγωγή του φωνήματος σε λέξεις 
   Τώρα ήρθε η ώρα να ξεκινήσετε να λέτε λέξεις με τον συγκεκριμένο ήχο. Ξεκινήστε με λέξεις που έχουν τον ήχο στην αρχή, στη συνέχεια στο τέλος, και τελευταία σε λέξεις που έχουν τον ήχο στη μέση της λέξης. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα παιχνίδι στο σπίτι που θα ψάξει το παιδί σας για πράγματα ή παιχνίδια που έχουν τον συγκεκριμένο ήχο. Ευκαιρίες για να πει λέξεις υπάρχουν παντού, για παράδειγμα σε βιβλία, στην παιδική χαρά, ακόμα και στο σούπερ μάρκετ!
​4. Παραγωγή του φωνήματος σε φράσεις
   Τώρα που το παιδί σας έχει σωστή άρθρωση στις λέξεις, είστε έτοιμοι να αυξήσετε το επίπεδο δυσκολίας. Μία φράση χρησιμοποιεί απλά μία λέξη με συγκεκριμένο ήχο, σε συνδυασμό με μία η δύο επιπλέον λέξεις. Ας χρησιμοποιήσουμε τον ήχο /θ/ και πάλι ως παράδειγμα : "θέλω να φάω", "θα πιώ γάλα" κλπ. Χρησιμοποιήστε λέξεις που έχουν τον ήχο στην αρχή, μέση και τέλος.
​5. Παραγωγή του φωνήματος σε προτάσεις
   Είμαστε έτοιμοι τώρα να προσθέσουμε περισσότερες λέξεις στη φράση για να φτιάξουμε μία πρόταση. Αυτό το επίπεδο είναι πιο δύσκολο, επειδή απαιτεί από το παιδί να διατηρήσει τη σωστή παραγωγή του ήχου, προσθέτοντας επιπλέον λέξεις για να εκφράσει μια ολοκληρωμένη σκέψη! Αυτό μπορεί να είναι λίγο δύσκολο για κάποια παιδιά, και απλά θα χρειαστεί αρκετή εξάσκηση. Χρησιμοποιήστε λέξεις που περιέχουν τον ήχο τους σε όλες τις θέσεις της λέξης (αρχή, μέση και τέλος).               Βοηθήστε το παιδί να προφέρει τον ήχο στην αρχή των λέξεων σε προτάσεις μαζί με
εικόνες που αντιστοιχούν στη λέξη: " Μια γαλάζια _________." (θάλασσα). Στη συνέχεια συνεχίσετε με τον ήχο στη μέση των λέξεων σε προτάσεις: " Είμαι πολύ καλός ________." (μαθητής).
​6. Παραγωγή του φωνήματος στην ανάγνωση
    Η ανάγνωση, ή η προφορική αφήγηση για μη-αναγνώστες είναι το επόμενο επίπεδο.
   Εάν το παιδί σας μπορεί να διαβάσει, τότε θα μπορέσετε να διαλέξετε βιβλία και να ζητήστε από το παιδί σας να διαβάσετε μαζί, χρησιμοποιώντας τον σωστό ήχο εκεί που πρέπει. Εάν το παιδί σας δεν διαβάζει ακόμα, ζητήστε να σας πει μια δική του ιστορία. Μπορείτε επίσης να του διαβάζετε εσείς μια ιστορία και να σας την λέει μετά εκείνο.
​7. Παραγωγή του φωνήματος στον προφορικό λόγο
   Έχουμε φτάσει στο τελευταίο στάδιο. Όταν το παιδί σας έχει προχωρήσει μέσω της ανάγνωσης / ιστορία-αφήγησης, θα πρέπει να είναι έτοιμο να χρησιμοποιήσει τον σωστό ήχο κατά τη διάρκεια της καθημερινής ομιλίας του. Μπορείτε να συνεχίσετε να επαναλαμβάνετε τις προτάσεις του, αν ξεχάσει να χρησιμοποιήσει τον σωστό ήχο.      Μπορείτε επίσης να του υπενθυμίσετε να χρησιμοποιεί τον "καλό ήχο __!" του, αν κάνει ένα λάθος. Σε αυτό το επίπεδο, θα πρέπει να υπάρχουν μόνο περιστασιακά λάθη. Η άρθρωση και η ομιλία του θα πρέπει να γίνεται σχεδόν αυτόματη.
   Πάνω απ' όλα, να θυμόσαστε να έχετε υπομονή και να μη ξεχνάτε να επιβραβεύετε το παιδί σας συχνά, έτσι ώστε να του δίνετε την αυτοπεποίθηση που θα το βοηθήσει να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο στη ζωή του!


 

Μαρία Κεχαγιά, MSc

Λογοθεραπεία/ΕΙδική Αγωγή

Adelphi University, New York







Maria Kehagia, MSc

www.logoscentre.gr

Email: info@logoscentre.gr

210 88.19.637